واکاوی تجارب زیسته کارورزان تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان در بافت واقعی مدارس ایران: مرور نظام‌مند
کد مقاله : 1376-4THPECONF (R2)
نویسندگان
محدثه محمد گنجی *، مبینا رضالو
دانشجو معلم
چکیده مقاله
این مطالعه با رویکرد کیفی و مبتنی بر الگوی مطالعه موردی صورت گرفت و فرآیند جست‌وجو، انتخاب و غربال‌سازی مقالات بر اساس پروتکل مشخص‌شده تکمیل شد و 30 مقاله فارسی و 1 انگلیسی منابع نهایی ما بودند. نتایج این مرور نشان داد که مهم‌ترین محورهای مطرح شده در مطالعات شامل چالش‌های تدریس در محیط واقعی مدرسه، فرصت‌های یادگیری مبتنی بر تجربه، نقش معلمان راهنما و اثر کارورزی بر شکل‌گیری هویت حرفه‌ای است. کارورزی از اساسی‌ترین اجزای تربیت‌معلم به شمار می‌رود و برای دانشجومعلمان تربیت‌ بدنی به دلیل ماهیت عملی رشته، جایگاهی ویژه و تعیین‌کننده دارد. تجارب زیسته دانشجو معلم در این دوره، نقشی محوری در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای، توسعه مهارت‌های تدریس و درک واقعیت‌های مدرسه ایفا می‌کند. با وجود اهمیت تجربه‌های زیسته کارورزان، مرور مطالعات پیشین نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پژوهش‌ها بیشتر بر ارزیابی برنامه کارورزی یا سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای تمرکز داشته‌اند و کمتر به واکاوی عمیق روایت‌ها، احساسات و تجربه‌های واقعی کارورزان تربیت‌ بدنی در محیط مدرسه پرداخته‌اند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف مرور نظام‌مند مطالعات مرتبط با تجارب زیسته کارورزان تربیت ‌بدنی در بافت واقعی مدارس ایران انجام شد. کارورزی برای دانشجو معلمان تربیت‌ بدنی فرصتی بی‌بدیل برای پیوند دانش نظری و عمل و کسب تجربه‌های واقعی در کلاس درس فراهم می‌کند، هرچند موانعی مانند کمبود امکانات و ناهماهنگی میان دانشگاه و مدرسه و محدودیت‌های اجرایی همچنان مشاهده می‌شود. این نتایج می‌تواند مبنایی برای بازنگری برنامه کارورزی و تقویت حمایت از دانشجومعلمان و توسعه تربیت معلم فکور در رشته تربیت ‌بدنی باشد.
کلیدواژه ها
تربیت‌ بدنی، کارورزی، تجارب زیسته، دانشجو معلم، محیط واقعی مدرسه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر