ترک ورزش در دختران نوجوان: یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل مضمون
کد مقاله : 1377-4THPECONF (R1)
نویسندگان
مریم آموئی *1، محمدعلی قرائت2
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹_۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
21 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش کیفی با هدف تبیین دلایل و فرآیند ترک ورزش تیمی در دختران نوجوان انجام شد. برای این منظور، هفت دختر ۱۳ تا ۱۸ ساله که طی شش ماه تا دو سال گذشته یکی از ورزش‌های تیمی (والیبال، بسکتبال، هندبال یا فوتسال) را ترک کرده بودند، با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شد. یافته‌ها نشان داد که تجربه اولیه مشارکت‌کنندگان از ورزش تیمی عمدتاً مثبت بود و عواملی مانند لذت تمرین، انسجام و تعلق تیمی، حمایت مربیان و انگیزه فردی در ماندگاری اولیه نقش داشت. با این حال، مجموعه‌ای از عوامل شامل افزایش فشارهای عملکردی و نتیجه‌گرایی، تغییرات در تیم و سبک مربیگری، فشار تحصیلی، کمبود زمان و پیدایش علایق جدید موجب کاهش تدریجی انگیزه و شکل‌گیری یک فرآیند چندمرحله‌ای تردید تا ترک شد. نتایج بیانگر آن است که ترک ورزش در دختران نوجوان فرایندی تدریجی، چندعاملی و متأثر از تعامل عوامل فردی، آموزشی و بین‌فردی است. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود باشگاه‌ها و مربیان با کاهش تأکید بر نتیجه، اتخاذ رویکردهای حمایتی‌تر و طراحی برنامه‌های تمرینی منعطف، در جهت کاهش ریزش ورزشکاران نوجوان گام بردارند.
کلیدواژه ها
ترک ورزش، دختران دانش‌آموز، ورزش تیمی، فرآیند تصمیم‌گیری، فشار تحصیلی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی