عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی: مرور نظام‌مند بر مطالعات جهانی
کد مقاله : 1378-4THPECONF
نویسندگان
صبا آرتیک *
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به‌منظور شناسایی کشورهای منتشرکننده مطالعات مربوط به رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی و تعیین مهم‌ترین عوامل مؤثر بر آن، به روش مرور نظام‌مند و مطابق دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجو در پایگاه‌های Scopus و Web of Science در بازه ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۵ با استفاده از ترکیب واژگان کلیدی و عملگرهای بولی صورت گرفت. پس از حذف مقالات تکراری، غیرانگلیسی و فاقد داده تجربی اولیه، ۳۲ مقاله نهایی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد تنها ۱۶ کشور به‌ویژه ترکیه، ایالات متحده آمریکا و یونان در این حوزه پژوهش نمایه‌شده منتشر کرده‌اند. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی این معلمان شامل حمایت و رهبری تحول‌آفرین مدیریت، تعادل کار و زندگی، هوش هیجانی، انگیزش درونی، عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری، خودکارآمدی، احساس معناداری کار و کاهش فرسودگی شغلی بود. اکثریت مطالعات سطح رضایت شغلی نسبتاً بالایی را گزارش کرده‌اند، اما تفاوت‌های جغرافیایی و فرهنگی قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده شد. این مرور، شکاف پژوهشی عمیق در ایران و کشورهای مشابه را برجسته ساخت و بر ضرورت انجام تحقیقات بومی و منطقه‌ای تأکید کرد.
کلیدواژه ها
رضایت شغلی، معلمان تربیت بدنی، مرور نظامند، رفتار سازمانی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی