طراحی فضاهای ورزشی نوین مدارس: چارچوبی تحلیلی مبتنی بر ادغام فناوری و محیط‌های یادگیری تجسم‌یافته
کد مقاله : 1384-4THPECONF
نویسندگان
جمشید جلیلوند *1، جواد ممشلی2، سمیه جدیدی3
1مدیرعلمی
2کارشناس وزارت آموزش و پرورش
3دبیر تربیت بدنی مدارس خمین
چکیده مقاله
چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی مفهومی برای طراحی و پیاده‌سازی فضاهای ورزشی نوین در مدارس، با تمرکز بر ادغام فناوری‌های نوین و محیط‌های یادگیری تجسم‌یافته انجام شده است. روش تحقیق کیفی بوده و از تحلیل محتوای نظام‌مند ادبیات حوزه‌های طراحی محیط‌های یادگیری، سواد بدنی و فناوری آموزشی بهره گرفته است. نتایج حاکی از آن است که فضاهای ورزشی نوین با ویژگی‌هایی همچون انعطاف‌پذیری، چندمنظوره بودن، بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال و رعایت اصول طراحی مبتنی بر تعامل حسی-حرکتی و تجسمی، می‌توانند مشارکت فعال دانش‌آموزان در فعالیت بدنی را افزایش داده و به ارتقای ابعاد شناختی، اجتماعی و حرکتی آنها کمک نمایند. همچنین موفقیت این فضاها به عواملی نظیر حمایت‌های سیاستی، تخصیص منابع مالی، آموزش تخصصی معلمان و مشارکت فعال جامعه مدرسه بستگی دارد. این چارچوب و مدل ها و پیشنهادات اجرایی که برگرفته از تحقیقات و یافته های نوین پژوهشی در کشورهای مختلف می باشد می‌تواند راهنمایی عملی برای طراحان، مدیران آموزشی و معلمان در بهینه‌سازی و توسعه فضاهای ورزشی نوین در مدارس فراهم آورد.
کلیدواژه ها
فضاهای ورزشی نوین، طراحی محیط یادگیری، سواد بدنی، فناوری آموزشی، مدارس، فعالیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی