کاربرد بازخورد دیجیتال فوری و ویدئوآنالیز در یادگیری مهارت‌های حرکتی: مرور نظام‌مند در آموزش تربیت‌ بدنی
کد مقاله : 1386-4THPECONF
نویسندگان
فاطمه نورایی یگانه *1، مونا نامجو2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه
2استاد دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه
چکیده مقاله
این مرور نظام‌مند با هدف بررسی تأثیر بازخورد دیجیتال فوری و ویدئوآنالیز بر یادگیری مهارت‌های حرکتی در دانش‌آموزان متوسطه و ابتدایی انجام شد. جست‌وجوی مقالات در پایگاه‌های PubMed، SpringerLink و ScienceDirect و تکمیل آن در Google Scholar انجام گرفت و از میان ۵۳ مقاله شناسایی‌شده، ۱۷ مقاله واجد شرایط برای تحلیل کامل انتخاب شدند. داده‌ها بر اساس نوع فناوری بازخورد (بازخورد دیجیتال فوری، ویدئوآنالیز، حسگرهای حرکتی)، نوع مهارت حرکتی و متغیرهای عملکردی و خودتنظیمی استخراج شدند. یافته‌ها نشان دادند که کیفیت بازخورد، هدفمندی و مشارکت فعال فراگیران نقش تعیین‌کننده‌تری نسبت به خود فناوری دارد. رویکردهایی مانند بازخورد خودکنترل‌شده، مشاهده ویدئویی هدایت‌شده و ترکیب سنسورهای پوشیدنی با تحلیل حرکت بیشترین اثر را بر بهبود عملکرد و یادگیری داشتند. داده‌های بسیار ریز بیومکانیکی یا فناوری‌هایی بدون ساختار آموزشی مشخص، اثر قطعی یا پایدار ایجاد نکردند. تحلیل روایتی و تماتیک نشان داد که فناوری مؤثر زمانی است که به فراگیر امکان دهد خطاهای خود را شناسایی و اصلاح کند، توجه خود را به عناصر کلیدی حرکت متمرکز سازد و در فرایند یادگیری نقش فعال داشته باشد. این مرور شواهدی ارائه می‌دهد که بازخورد دیجیتال و ویدئوآنالیز، به‌ویژه در ترکیب با روش‌های هدایت‌شده و مشارکتی، می‌تواند کیفیت یادگیری مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان را بهبود بخشد و ابزار مؤثری برای آموزش در محیط مدرسه باشد.
کلیدواژه ها
بازخورد دیجیتال، ویدئوآنالیز، آموزش تربیت‌بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی