درک و تجربه دانش‌آموزان دختر از درس تربیت بدنی در مدارس: یک پژوهش کیفی پدیدارشناسانه
کد مقاله : 1387-4THPECONF
نویسندگان
فرزانه داوری *
استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
چکیده:
درس تربیت بدنی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی برنامه آموزشی مدارس، نقش مهمی در سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. با این حال، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مشارکت دختران نوجوان در این درس پس از گذراندن واحدهای الزامی کاهش می‌یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته دانش‌آموزان دختر از درس تربیت بدنی به روش پدیدارشناسی بود. در این پژوهش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۲ دانش‌آموز دختر دبیرستان جمع‌آوری شد و تحلیل داده‌ها با رویکرد کدگذاری باز، محوری و انتخاب مضامین نهایی انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که عوامل مؤثر بر تجربه دانش‌آموزان شامل فشارهای مربوط به تصویر بدن، رقابت و ارزیابی تحقیرآمیز، رفتارهای همسالان و معلمان، و محدودیت‌های محیطی بود. همچنین تجربه مثبت از درس تربیت بدنی با احساس نشاط، خودپنداره مثبت، همکاری و امنیت روانی همراه بود. نتایج این پژوهش می‌تواند به معلمان تربیت بدنی و سیاستگذاران آموزشی کمک کند تا برنامه‌های آموزشی فراگیرتر، حساس به نیازهای جنسیتی و تقویت‌کننده مشارکت فعال دختران طراحی کنند.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، تجربه زیسته، دانش‌آموزان دختر، پدیدارشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی