پدیدار شناسی تجربه زیسته دانشجویان تربیت بدنی از مواجهه با قضاوت بدنی در محیط دانشگاه
کد مقاله : 1389-4THPECONF (R1)
نویسندگان
فرزانه مشکوتی تبار *
دانشجو معلم
چکیده مقاله
چکیده:

هدف پژوهش حاضر، فهم و تبیین تجربه زیسته دانشجویان رشته تربیت‌بدنی از مواجهه با قضاوت بدنی در محیط دانشگاه است. در این رشته، بدن صرفاً یک ابزار آموزشی یا موضوع علمی نیست، بلکه به‌عنوان معیاری برای ارزیابی توانمندی، شایستگی و حتی هویت حرفه‌ای دانشجو تلقی می‌شود. این امر می‌تواند دانشجویان را در معرض انواع قضاوت‌های آشکار و پنهان بدنی قرار دهد و تجربه تحصیل آنان را تحت‌تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل ۱۲ دانشجوی رشته تربیت‌بدنی (۷ زن و ۵ مرد) از سه دانشگاه دولتی بودند که به‌صورت هدفمند و بر اساس تجربه مواجهه با قضاوت بدنی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناختی ون‌مانن تحلیل شد. یافته‌ها در قالب چهار مضمون اصلی شامل «پرفورمنس بدنی تحمیلی»، «اضطراب ارزیابی اجتماعی»، «مقایسه‌گری و هویت بدنی» و «راهبردهای مقابله‌ای با قضاوت بدنی» استخراج گردید. نتایج نشان داد قضاوت بدنی به‌طور معناداری بر هویت جسمانی، تجربه هیجانی و رفتارهای آموزشی دانشجویان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند پیامدهایی همچون اضطراب، کاهش عزت‌نفس و شکل‌گیری الگوهای سازگارانه و ناسازگارانه رفتاری به دنبال داشته باشد. توجه به این پدیده در سیاست‌گذاری‌های آموزشی و شیوه‌های تدریس اساتید تربیت‌بدنی ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: پدیدارشناسی، تجربه زیسته، قضاوت بدنی، تربیت‌بدنی، دانشگاه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر