| تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در تربیت بدنی بر کارکردهای اجرایی، عملکرد و یادگیری مهارتهای ورزشی |
| کد مقاله : 1390-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
اکرم شیخ محمدی * دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| کلاس درس معکوس به عنوان یک راهبرد آموزشی نوین، پتانسیل تقویت این کارکردها را از طریق درگیرسازی فعالتر فراگیران داراست. روش پژوهش توصیفی و نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس پروتکل مرور نظاممند انجام و با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر از جمله؛ ScienceDirect, PubMed, Web of Science, Noormags, Irandoc Google and, Scholar ، طی بازه زمانی ۶ سال اخیر (۲۰۲۰-۲۰۲۵) انجام گرفت. کلیدواژههای اصلی شامل کلاس درس معکوس، کارکرد اجرایی، مهارتهای حرکتی بود. از بین ۹۵ مقاله اولیه، ۴۹ مقاله بر اساس عنوان و چکیده غربالگری شدند و در نهایت، 19 مقاله که معیارهای ورود را دارا بودند، انتخاب و مورد تحلیل کیفی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مقالات نشان داد که راهبرد کلاس درس معکوس تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود شاخصهای یادگیری حرکتی و شناختی دارد. این روش از طریق درگیر کردن مؤثرتر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و تقویت انعطافپذیری شناختی)، به تسهیل یادگیری مهارتهای ورزشی در رشتههایی همچون بسکتبال، والیبال و ژیمناستیک منجر میشود. بنابراین انجام مطالعات بیشتر با طراحیهای پژوهشی قویتر و تمرکز بر سنجش مستقیم مؤلفههای کارکردهای اجرایی پیشنهاد میشود. همچنین، شواهدی از تأثیر مثبت این روش بر حیطه عاطفی-انگیزشی فراگیران مشاهده شد. بهعبارتی کلاس درس معکوس یک راهبرد آموزشی امیدبخش در بهبود کارکردهای اجرایی و تسهیل یادگیری مهارتهای ورزشی است که گنجاندن این رویکرد در برنامههای درسی تربیتبدنی مدارس میتواند به تحقق اهداف عالی این درس کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| کارکردهای اجرایی، کلاس درس معکوس، مهارتهای ورزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |