تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در تربیت بدنی بر کارکردهای اجرایی، عملکرد و یادگیری مهارت‌های ورزشی
کد مقاله : 1390-4THPECONF
نویسندگان
اکرم شیخ محمدی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
کلاس درس معکوس به عنوان یک راهبرد آموزشی نوین، پتانسیل تقویت این کارکردها را از طریق درگیرسازی فعال‌تر فراگیران داراست. روش پژوهش توصیفی و نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس پروتکل مرور نظام‌مند انجام و با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر از جمله؛ ScienceDirect, PubMed, Web of Science, Noormags, Irandoc Google and, Scholar ، طی بازه زمانی ۶ سال اخیر (۲۰۲۰-۲۰۲۵) انجام گرفت. کلیدواژه‌های اصلی شامل کلاس درس معکوس، کارکرد اجرایی، مهارت‌های حرکتی بود. از بین ۹۵ مقاله اولیه، ۴۹ مقاله بر اساس عنوان و چکیده غربال‌گری شدند و در نهایت، 19 مقاله که معیارهای ورود را دارا بودند، انتخاب و مورد تحلیل کیفی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مقالات نشان داد که راهبرد کلاس درس معکوس تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود شاخص‌های یادگیری حرکتی و شناختی دارد. این روش از طریق درگیر کردن مؤثرتر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و تقویت انعطاف‌پذیری شناختی)، به تسهیل یادگیری مهارت‌های ورزشی در رشته‌هایی همچون بسکتبال، والیبال و ژیمناستیک منجر می‌شود. بنابراین انجام مطالعات بیشتر با طراحی‌های پژوهشی قوی‌تر و تمرکز بر سنجش مستقیم مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی پیشنهاد می‌شود. همچنین، شواهدی از تأثیر مثبت این روش بر حیطه عاطفی-انگیزشی فراگیران مشاهده شد. به‌عبارتی کلاس درس معکوس یک راهبرد آموزشی امیدبخش در بهبود کارکردهای اجرایی و تسهیل یادگیری مهارت‌های ورزشی است که گنجاندن این رویکرد در برنامه‌های درسی تربیت‌بدنی مدارس می‌تواند به تحقق اهداف عالی این درس کمک کند.
کلیدواژه ها
کارکردهای اجرایی، کلاس درس معکوس، مهارت‌های ورزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر