| کاهش بیرغبتی دانشآموزان در کلاس تربیت بدنی : طراحی و اجرای دو مداخله مبتنی بر نظریههای انگیزشی |
| کد مقاله : 1392-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه ولی زاده1، تکتم نعمتی *2 1میدان جمهوری اسلامی/ابتدای رضاشهر.دانشگاه فرهنگیان 2گروه اموزش تربیت بدنی ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران ،ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف: این پژوهش با رویکرد اقدامپژوهی، تأثیر دو راهکار "تنوع در فعالیتهای ورزشی" و "ایجاد محیط تشویقی" را بر کاهش بیرغبتی ۳۰ دانشآموز پایه هشتم مدرسه شاهد چناران بررسی کرد. روش: در مرحله تشخیص، با استفاده از پرسشنامه انگیزش ورزشی (۲۰ سؤال، آلفای کرونباخ ۰٫۸۷) و مشاهده ساختاریافته (۸ جلسه)، میزان بیرغبتی (میانگین نمره ۴۲٫۳ از ۱۰۰) تأیید شد. دو راهکار در قالب برنامه ۴ هفتهای (۸ جلسه) اجرا و دادههای پسآزمون جمعآوری شد. یافتهها: نتایج آزمون t زوجی (t=4.21, p<0.001) نشاندهنده افزایش معنادار میانگین انگیزش به ۶۷٫۸ بود. مشاهدات نشان داد ۲۳ دانشآموز (۷۷٪) مشارکت فعالانه پیدا کردند. مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۵ نفر، مؤلفههای "احساس شایستگی" و "لذت" را به عنوان عوامل کلیدی تغییر نشان داد. نتیجه: بهکارگیری تنوع فعالیتهای مبتنی بر انتخاب دانشآموز و محیط تشویقی مبتنی بر بازخورد فوری، به طور معناداری بیرغبتی را کاهش داد. محدودیتها شامل زمان کوتاه مداخله و عدم مشارکت ۳ دانشآموز بود. |
| کلیدواژه ها |
| بیرغبتی ورزشی، انگیزش درونی، خودکارآمدی، تنوع فعالیت، بازخورد تشویقی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |