کاهش بی‌رغبتی دانش‌آموزان در کلاس تربیت بدنی : طراحی و اجرای دو مداخله مبتنی بر نظریه‌های انگیزشی
کد مقاله : 1392-4THPECONF
نویسندگان
فاطمه ولی زاده1، تکتم نعمتی *2
1میدان جمهوری اسلامی/ابتدای رضاشهر.دانشگاه فرهنگیان
2گروه اموزش تربیت بدنی ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران ،ایران
چکیده مقاله
هدف: این پژوهش با رویکرد اقدام‌پژوهی، تأثیر دو راهکار "تنوع در فعالیت‌های ورزشی" و "ایجاد محیط تشویقی" را بر کاهش بی‌رغبتی ۳۰ دانش‌آموز پایه هشتم مدرسه شاهد چناران بررسی کرد.
روش: در مرحله تشخیص، با استفاده از پرسشنامه انگیزش ورزشی (۲۰ سؤال، آلفای کرونباخ ۰٫۸۷) و مشاهده ساختاریافته (۸ جلسه)، میزان بی‌رغبتی (میانگین نمره ۴۲٫۳ از ۱۰۰) تأیید شد. دو راهکار در قالب برنامه ۴ هفته‌ای (۸ جلسه) اجرا و داده‌های پس‌آزمون جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون t زوجی (t=4.21, p<0.001) نشان‌دهنده افزایش معنادار میانگین انگیزش به ۶۷٫۸ بود. مشاهدات نشان داد ۲۳ دانش‌آموز (۷۷٪) مشارکت فعالانه پیدا کردند. مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۵ نفر، مؤلفه‌های "احساس شایستگی" و "لذت" را به عنوان عوامل کلیدی تغییر نشان داد.
نتیجه: به‌کارگیری تنوع فعالیت‌های مبتنی بر انتخاب دانش‌آموز و محیط تشویقی مبتنی بر بازخورد فوری، به طور معناداری بی‌رغبتی را کاهش داد. محدودیت‌ها شامل زمان کوتاه مداخله و عدم مشارکت ۳ دانش‌آموز بود.
کلیدواژه ها
بی‌رغبتی ورزشی، انگیزش درونی، خودکارآمدی، تنوع فعالیت، بازخورد تشویقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر