تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین بر انگیزش و یادگیری مهارت‌های ورزشی
کد مقاله : 1395-4THPECONF
نویسندگان
اکرم شیخ محمدی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین در آموزش مهارت‌های حرکتی، توجه گسترده‌ای در علوم ورزشی به خود جلب کرده است. این مطالعه مروری با هدف تحلیل شواهد نظری و تجربی، تأثیر این رویکرد را بر انگیزش و یادگیری مهارت‌های ورزشی بررسی می‌کند. به‌منظور گردآوری داده‌ها، مطالعات منتشرشده در سال‌های اخیر از پایگاه‌های معتبر PubMed ،Scopus وGoogle Scholar استخراج و تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل مقالات، بر اساس یافته‌ها، نشان داد؛ آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین، به‌ویژه مدل کلاس درس معکوس، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش انگیزش و بهبود یادگیری مهارت‌های ورزشی دارد. این روش با تقویت تعامل معلم و دانش‌آموز و افزایش مشارکت فعال، یادگیری را در حیطه‌های شناختی، عاطفی و حرکتی در رشته‌های مختلفی مانند بسکتبال، ژیمناستیک و والیبال ارتقا می‌بخشد. همچنین با پرورش انگیزه خودمختار، زمینه را برای تداوم فعالیت بدنی و کاهش رفتار کم‌تحرکی فراهم می‌کند. اگرچه چالش‌هایی چون نیاز به طراحی آموزشی دقیق و توجه به تفاوت‌های فردی وجود دارد، اما تلفیق هوشمندانه این راهبرد با سایر فناوری‌ها در یک چارچوب حمایت‌شده، می‌تواند به عنوان یک راهکار مؤثر در تحول کیفیت آموزش تربیت بدنی عمل کند.
کلیدواژه ها
آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین، کلاس درس معکوس، انگیزش، یادگیری مهارت‌های ورزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر