| نقش تحولآفرین فناوریهای نوین در آموزش تربیتبدنی مدارس |
| کد مقاله : 1396-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
عصمت کلانتری * وزارت آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در عصر حاضر که فناوریهایی مانند واقعیت مجازی، اپلیکیشنهای هوشمند و پوشیدنیها آموزش را از مسیر سنتی جدا کرده و به سمت مدلهای شخصیسازیشده و هوشمند میبرد، اهمیت این تحولات برای ارتقای سواد فیزیکی، انگیزه یادگیری و سلامت کلی بسیار آشکار است. هدف اصلی این مطالعه، انجام یک سنتز سیستماتیک از یافتههای موجود برای شناسایی فرصتهای نوآورانه و چالشهای پیشِ رو در آموزش تربیتبدنی مدارس است. روش پژوهش حاضر بر پایه مرور سیستماتیک و با الهام از اصول PRISMA طراحی شده است. روش پژوهش کیفی و شامل جستجو در منابع منتشرشده از سال 2020 تا 2025، غربالگری مقالات مرتبط (حدود 15 منبع)، نمونهگیری هدفمند و تحلیل کیفی-کمی است. نتایج اصلی نشان میدهد که AI میتواند برنامههای تمرینی را به صورت شخصیسازیشده ارائه کند و دقت تشخیص را بیش از 90% افزایش دهد، در نتیجه سوادجسمانی را بهبود دهد (مانند؛ افزایش حدود 21 امتیاز در انگیزه یادگیری). نوآوریهایی همچون رباتهای آموزشی و مدلهای انعطافپذیر نیز میتوانند کارایی آموزشی را تا 96.8% ارتقا دهند، هرچند حفظ حریم خصوصی دادهها همچنان به عنوان چالشی کلیدی باقی میماند. بهعبارتی این فناوریها فرصتهای کارآفرینی برای توسعه ابزارهای دیجیتال را ایجاد و آموزش تربیتبدنی را دگرگون میکنند. پیشنهاد میشود پژوهشهای آینده بر طراحیهای طولی تمرکز کنند تا بتوان مسیرهای توسعه مهارتهای حرکتی و بهبودهای شناختی را در بازههای زمانی طولانی پیگیری کرد. این مطالعات میتواند به ارائه بینشهای عملی برای سیاستگذاری آموزشی مقیاسپذیر و مبتنی بر شواهد منجر شود که توسعه حرکتی عادلانه و منافع اجتماعی پایدار را ترویج کند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، فناوری نوین، کارآفرینی و آموزش تربیتبدنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |