پیش‌بینی خودتعیین‌گری دانش‌آموزان بر اساس محتوای خودگویی ورزشی و راهبردهای تنظیم درونی در فعالیت‌های تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1406-4THPECONF
نویسندگان
امیر دانا *1، عبدالصمد فتحی زینی2، صدیقه خواجه افلاطون مفرد3
1دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران.
چکیده مقاله
خودتعیین‌گری به‌عنوان یکی از مفاهیم بنیادی در روان‌شناسی انگیزشی، نقش مهمی در میزان مشارکت، انگیزه و عملکرد دانش‌آموزان در محیط‌های تربیت بدنی ایفا می‌کند. خودگویی ورزشی و راهبردهای تنظیم درونی از جمله سازه‌های روان‌شناختی مهمی هستند که می‌توانند بر کیفیت خودتعیین‌گری اثر بگذارند. هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی خودتعیین‌گری دانش‌آموزان بر اساس محتوای خودگویی ورزشی و راهبردهای تنظیم درونی بود. این تحقیق با روش همبستگی–پیش‌بینی و با استفاده از مدل‌سازی رگرسیون چندگانه انجام شد. نمونه شامل ۳۲۰ دانش‌آموز دبیرستانی (۱۶۰ دختر و ۱۶۰ پسر) از مدارس ساری بود که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه خودگویی ورزشی (مثبت و منفی)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم درونی (برنامه‌ریزی، خودکنترلی، ارزیابی عملکرد و مدیریت احساسات) و پرسشنامه خودگردانی بود. تمام ابزارها پایایی قابل‌قبولی داشتند (α>0.85). نتایج نشان داد خودگویی مثبت (r=0.48, p<0.001) و راهبردهای تنظیم درونی (r=0.53, p<0.001) با خودتعیین‌گری رابطه مثبت و معناداری دارند، در حالی که خودگویی منفی رابطه‌ای منفی اما ضعیف با آن نشان داد (r=−0.31, p<0.01). در مدل رگرسیونی، خودگویی مثبت (β=0.38) و راهبردهای تنظیم درونی (β=0.44) توانستند خودتعیین‌گری را به‌طور معناداری پیش‌بینی کنند، اما خودگویی منفی اثر معناداری نداشت. همچنین جنسیت و پایه تحصیلی در پیش‌بینی مدل نقش قابل‌توجهی نداشتند. بر اساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تقویت خودگویی مثبت و راهبردهای تنظیم درونی نقش مهمی در بهبود خودتعیین‌گری دانش‌آموزان دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود برنامه‌های تربیت بدنی با تأکید بر آموزش مهارت‌های خودتنظیمی، مدیریت هیجان و توسعه الگوهای خودگویی مثبت طراحی شوند تا انگیزه ذاتی، استقلال و مشارکت دانش‌آموزان افزایش یابد.
کلیدواژه ها
خودتعیین‌گری، خودگویی، دانش آموزان، کلاس تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر